قوانین مالیاتی دولت انگلستان

به طور کلی مالیات از جمله منابع درآمد کشورها برای ارائه خدمات به شهروندان می باشد، نرخ مالیات در انگلستان نسبت به برخی از کشوهای اروپایی پایین تر است، ولی با این وجود شهروندان انگلستان نسبت به اغلب کشورهای اروپایی از امکانات رفاهی و اجتماعی بهتری برخوردار می باشند.

United_Kingdom

طبق قوانین مالیاتی در این کشور کلیه افرادی که مشغول به کار در انگلستان می باشند یا از طریق سرمایه گذاری یا دریافت مستمری دارای درآمد می باشند ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود، از سوی دیگر افرادی که مقیم انگلستان نیستند ولی در داخل خاک انگلستان صاحب درآمد می باشند نیز موظف به پرداخت مالیات خواهند بود.

بزرگترین منبع مالیاتی انگلستان مالیات بر درآمد است، از این رو میزان مالیات دریافتی در انگلستان با میزان درآمد افراد ارتباط مستقیم دارد. مالیات در انگلستان به کلیه درآمدهای حاصله از کار، سرمایه گذاری، حقوق بازنشستگی و … تعلق می گیرد. به عنوان مثال اگر فردی در انگلستان ملکی را خریداری نماید و آنرا اجاره بدهد از درآمد حاصله مربوط به اجاره بها می بایست مالیات پرداخت نمایید.

قوانین مالیاتی انگلستان برای کلیه افرادی که داخل این کشور مشغول به کار هستند یا درآمد دارند یکسان می باشد، در واقع هیچگونه تبعیضی بین مهاجران و شهروندان انگلیسی وجود ندارد، از سوی دیگر عدم پرداخت مالیات در انگلستان یا به اصطلاح دور زدن قوانین برای فرار مالیاتی جرائم بسیار سنگینی نظیر اخراج از کشور یا حتی حبس را در پی خواهد داشت.

انگلستان از جمله کشورهایی می باشد که کنترل و حساسیت بسیار بالایی را در محاسبه و دریافت مالیات از افراد اعمال می نماید. از این رو هرگونه تخلف در راستای فرار مالیاتی در انگلستان عواقب سنگینی در پی خواهد داشت. مالیات در انگلستان با توجه به میزان درآمد و دارایی های افراد تعین می شود، از سوی دیگر مالیات در انگلستان شامل بخش های مختلفی می باشد که به شرح ذیل است:

  • مالیات بر درآمد همانگونه که از نامش مشخص است، بر اساس میزان درآمد افراد محاسبه می شود. این روش مالیاتی منبع اصلی درآمد انگلستان از مالیات می باشد، به طور کلی سایر درآمدهای فردی که شامل موارد ذیل می باشند شامل دریافت مالیات خواهند بود.

    • حقوق و دستمزد ماهانه برای افراد شاغل
    • درآمد فردی از طریق خود اشتغالی
    • هرگونه سود حاصله از سرمایه گذاری
    • مستمری و حقوق بازنشستگی (چه دولتی باشد چه شخصی یا شرکتی)
    • سود حاصله از سپرده گذاری
    • درآمد حاصله از سود سهام
    • دریافت اجاره بهای ملک

    کلیه افرادی که از طریق روش های فوق دارای درآمد در انگلستان هستند ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود، در واقع میزان درآمد افراد تعین کننده میزان مالیات دریافتی است. به عنوان مثال افرادی که سالیانه کمتر از ۱۱۰۰۰ پوند درآمد دارد معاف از پرداخت مالیات می باشند.

  • مالیات بر ارزش افزوده امروزه در اغلب کشورهای جهان دریافت می شود، مالیات بر ارزش افزوده به نوعی زیر مجموعه مالیات بر مصرف است. که طبق ارزش کالای مورد نظر از مراحل تولید تا عرضه محاسبه می شود.

    مالیات بر ارزش افزوده در کلیه مراحل تولید و عرضه کالا محاسبه می گردد، در واقع این نوع مالیات را هم تولید کننده هم فروشنده کالا پرداخت می نمایند، البته معمولاً افرادی که در زمینه وضیع کالا فعالیت دارند، هزینه مالیات ارزش افزوده را از مصرف کننده دریافت می نمایند.

مالیات بر املاک و مستغلات در بیش از ۹۰ درصد کشورهای جهان دریافت می شود، در کشور انگلستان افرادی که دارای ملک می باشند با توجه به ارزش ملک خود می بایست مالیات مورد نظر را پرداخت نمایند. از سوی دیگر افرادی که ملک خود را اجاره داده اند و از طریق دریافت اجاره بهای ملک درآمد دارند نیز ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود. لازم به ذکر است عدم پرداخت به موقع مالیات بر املاک و مستغلات، باعث پرداخت جریمه و بروز مشکلات در نقل و انتقال ملک خواهد شد.

مالیات افرادی غیر مقیم در انگلستان به افرادی تعلق دارد که بدون حضور در انگلستان در این کشور صاحب درآمد هستند، به عنوان مثال افرادی که در انگلستان ملکی دارند که اجاره داده اند، صاحبان بیزینس، سهامداران، افرادی که سود حاصله از سرمایه گذاری یا سپرده گذاری را دریافت می نمایند و… ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود.

مالیات افراد غیر مقیم در انگلستان بر اساس میزان درآمد فرد محاسبه می شود، عدم پرداخت مالیات برای افراد غیر مقیم در انگلستان منجر به پرداخت جریمه و در برخی از موارد توقیف اموال فرد خواهد شد.

مالیات بر سود سرمایه یا سپرده که در انگلستان به CGT معروف است، شامل ۲۰ درصد از سود خالص بیش از ۷۰۰۰ پوند خواهد بود، در واقع افرادی که به واسطه سرمایه گذاری یا سپرده گذاری در انگلستان بیش از ۷۰۰۰ پوند سود سالانه دریافت می نمایند، ۲۰ درصد از کل سود را می بایست برای مالیات در نظر داشته باشند.

علاوه بر این افرادی که پاداشت یا هدیه دریافت می نمایند نیز ملزم به پرداخت مالیات ۴ درصدی خواهند بود، البته اگر مبلغ پاداش از ۳ هزار پوند بیشتر باشد. همچنین مبالغی که به همسر و موسسات خیره پرداخت می شود شامل مالیات نخواهد بود.

نحوه محاسبه مالیات در انگلستان

مهم ترین شاخص برای محاسبه مالیات افراد در انگلستان، حجم دارایی ها و میزان درآمد فرد خواهد بود، از سوی دیگر افرادی که علاوه بر حقوق و دستمزد، درآمدهای دیگری نظیر اجاره بهای ملک، سود سرمایه گذاری و… دارند می بایست مالیات بیشتری پرداخت نمایند.

نحوه محاسبه مالیات در انگلستان بسته به شغل و وضعیت اقامت افراد متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال اگر فردی بیش از ۱۸۳ روز در سال را در انگلستان زندگی کند، در طبقه بندی افراد مقیم انگلستان قرار خواهد گرفت، همچنین اگر فردی بیش از ۳ ساعت در هفته مشغول به کار شود فردی شاغل محسوب می شود.

از سوی دیگر افرادی که مقیم انگلستان نیستند ولی به صورت مقطعی در این کشور کار می کنند نیز با توجه به حجم کار و درآمد حاصله از شغل مورد نظر می بایست مالیات خود را پرداخت نمایند. معمولاً نحوه محاسبه مالیات در انگلستان به صورت تساعدی می باشد، این بدان معناست که هرچقدر درآمد فرد بالاتر باشد مالیات بیشتری باید پرداخت کند.

نحوه محاسبه و دریافت مالیات بسته به شغل افراد متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال مالیات افرادی که کارمند هستند و ماهیانه حقوق دریافت می کنند، معمولاً توسط کارفرما پرداخت می شود، ولی برای افرادی که خود اشتغال هستند یا صاحب کسب و کاری می باشند، معمولاً مالیات بر حسب درآمد سالیانه محاسبه می شود.

گروه مالیاتیدرآمد مشمول مالیاتنرخ مالیاتی
حداقل حقوق و مستمریکمتر از ۱۲۵۰۰ پوندمعاف از مالیات
حقوق یا درآمد متوسطبین ۱۲۵۰۰ پوند الی ۵۰۰۰۰ پوند۲۰ درصد
حقوق یا درآمد بالابین ۵۰۰۰۰ پوند الی ۱۵۰۰۰۰ پوند۴۰ درصد
حقوق یا درآمد اضافیبیش از ۱۵۰۰۰۰ پوند۴۵ درصد

نتیجه گیری

شاید در نگاه اول سیستم مالیاتی انگلستان کمی پیچیده باشد، ولی قوانین مالیاتی انگلستان بسیار صریح و روش است. با توجه به حساسیت انگلستان در نحوه محاسبه و دریافت مالیات، پرداخت به موقع مالیات و رعایت قوانین موجود در این حوزه امری ضروری خواهد بود.

عدم پرداخت به موقع مالیات و رعایت نکردن قوانین مالیاتی انگلستان برای فرار مالیاتی عواقب بسیار سنگین و جبران ناپذیری نظیر اخراج از کشور انگلستان، پرداخت جریمه نقدی و حتی توقیف اموال و حبس را به همراه خواهد داشت.